Det absolut största sportevenemanget i TV-rutan varje år, ett evenemang som sänds världen över och som ser över 100 miljoner internationella tv-tittare följa finalen i amerikansk fotboll. Tittarsiffran i USA, under Super Bowl 51 såg sammanlagt närmare 170 miljoner tittare, med ett snitt på 112 miljoner totalt. Men vad är då Super Bowl kanske ni undrar, ni som inte känner till vad detta är för ett event. Det är finalen i National Football League (NFL). Senaste upplagan var som sagt Super Bowl 51 eller Super Bowl LI, då man använder sig av romerska talsystemet, där L betyder 50 och I betyder 1. Den allra första upplagan av Super Bowl, Super Bowl I hölls den 15 januari 1967.

Denna match och höjdpunkten inom amerikansk fotboll uppstod efter en sammanslagning och överenskommelse mellan två konkurrerande ligor, NFL och American Football League, förkortat AFL. I överenskommelsen beslöt man att de två mästarlagen från respektive liga skulle mötas i en så kallad AFL–NFL World Championship Game, fram tills dess att sammanslagningen blev ett faktum. Efter sammanslagningen omvandlades de två ligorna till två ”conference” där vi nu har National Football Conference (NFC) tillsammans med American Football Conference (AFC). Leder här gör NFC med 27 segrar mot 24 för AFC. Allra flest Super Bowl segrar har Pittsburg Stealers med deras sex vinster, tätt följt av årets vinnare, New England Patriots som i och med vinsten i år nu sitter med fem super bowl vinster. Patriots leder däremot statistiken när det gäller antalet spelade finaler, en siffra som nu är uppe i tio finaler.

Nationell helgdag

Även om finaldagen inte är en nationell helgdag så anser majoriteten av den amerikanska befolkningen att den är det. Dagen går under namnet Super Bowl Sunday och utgör den näststörsta dagen under året gällandes matkonsumtion, efter deras populära Thanksgiving helg. Finalen är också det program som ses av allra flest tittar i USA, där inget annat program kan mäta sig med dessa enorma tittarsiffror. De sju största sändningarna som visats i TV-rutan i USA är alla Super Bowl finaler. Tack vare dessa enorma tittarsiffror så kostar det otroliga summor för företag som vill köpa reklamtid i tv-rutan. En videosnutt på 30 sekunder, under Super Bowl LI, gick I år lös på $5 miljoner, alltså mellan 40-45 miljoner kronor omräknad med dagens valutakurs.

Till dags datum så har 2015 års upplaga, Super Bowl XLIX, det högsta genomsnittet bland tv-tittare med 114,4 miljoner totalt. Det var också femte gången under sex år som finalen slog rekord i antal tv-tittare, där finalen under 2010 slog ett rekord som hade stått sig i 27 år, vilket var det sista avsnittet i den då populära tv-serien M*A*S*H. Högst antal tittare har dock årets final med 172 miljoner tittare vilket var fyra miljoner fler än 2015 års final.

Förutom själva finalen så väntar tittarna också med spänning på det uppträdande som sker under halvtid. År efter år försöker man överträffa tidigare års framträdande och shower. Vi har under årens lopp fått se artister som Michael Jackson, Madonna, Prince, Beyoncé, The Rolling Stones, The Who, samt Whitney Houston framträda. Vem kan glömma incidenten som hände Janet Jacksson när hon framträdde under Super Bowl XXXVIII tillsammans med Justin Timberlake och blotta sitt ena bröst för tv-tittarna.